Zdravi božićni keksići koje možete sami napraviti - Just Superior

Zdravi božićni keksići koje možete sami napraviti

bozicni-keksici.jpg

Praznična trpeza se sastoji od hrane koju ne bismo baš nazvali zdravom, a u ovom periodu obično ne vodimo toliko računa o ishrani. Međutim, to ne znači da ne postoje zdravi kolači kojima možete da se zasladite. Pogledajte sjajan recept za organski keks.

  • Priprema 10 minuta + pečenje 15 min (25 min)
  • Ne sadrže žitarice
  • Ne sadrže gluten
  • Bez belog šećera
  • Nizak sadržaj ugljenih hidrata (low carb)
  • Bez mleka

Da li je ovaj domaći keks bolji od onog iz prodavnice?

Apsolutno! Šećer i slatkiši generalno nisu zdravi, i treba da predstavljaju nešto što se jede ponekad u ograničenim količinama. Čak i kada su sastojci organska i cela hrana.

Međutim, u prilikama kada ih jedemo, razlika između domaćih keksića napravljenih kod kuće i onoga što možemo kupiti u prodavnici je prosto neuporediva. Ovo naročito važi ako želite da vašim mališanima date nešto što će zadovoljiti tu njihovu dečiju želju za slatkišima, a da im pri tome ne opteretite organizam procesiranim šećerom, ozbiljno štetnim aditivima, i slično.

Razni keksi i kolačići koje možemo kupiti u radnji su pre svega najvećim delom čist procesiran šećer, čiji je štetni uticaj na naše zdravlje opšte poznat (1), i verujte nimalo preteran, čak mnogo manje potenciran nego što bi trebalo.

Drugi sastojak koga najviše ima u svim keksima je margarin ili hidrogenizovana biljna ulja. Ovo su veštacke masti, koje su do te mere štetne, i to je dokazano toliko puta, da je i Amerika (koja je najzatrovanija zemlja po pitanju ishrane na planeti) donela zakon da se zabrani upotreba ovih sastojaka u proizvodnji hrane (2).

Najveći broj ljudi u svetu koji se bave zdravom ishranom, funkcionalnom medicinom i slično, smatraju da su procesirani šećer i modifikovana biljna ulja dva najveća uzročnika svih modernih bolesti (3).

Dalje, u industrijskim keksima imate čitav spisak aditiva veštačkih za koje je takođe više nego dokazano da su užasno štetni za zdravlje ljudi (4,5), a naročito dece (6), i da izazivaju sve od alergija, preko stomačnih problema, poremećaja pažnje i dečije hiperaktivnosti, sve do nekih ozbiljnijih zdravstvenih stanja.

Van toga, sastojci koji se koriste za proizvodnju klasičnih keksića iz radnji su najnižeg kvaliteta, i svi su teško procesirani. Retko kada nađete keks sa npr. buterom umesto margarina, lešnicima umesto arome lešnika i slicno. Međutim i tada je u keksima najviše šećera, a i kvalitet tih sastojaka je vrlo upitan.

Kada napravite domaći keks imate više prednosti:

  1. Što znate tačno šta ste stavili unutra. Keksići sa čokoladom su ukusniji zbog dodatog šećera, ali keks sa kakaom je mnogo zdraviji.
  2. Možete da izaberete da kupite sve organske sastojke. 
  3. Znate da ste ih spremili na adekvatan način, bez štetnih industrijskih procesa proizvodnje koji narušavaju nutritivni sastav hrane (nekad i do 70%).

Time dobijate praktično savršeno zdravu užinu ili slatkiš koji potpuno mirne savesti možete dati svojoj porodici ili sami jesti.

Sastojci domaćih keksića

Božićni kolači mogu dodatno ulepšati prazničnu atmosferu, a naročito kada je reč o zdravim slatkišima u kojima mogu uživati svi. Božićni keksići koje smo mi spremali se prave od:

Božićni kolači mogu dodatno ulepšati prazničnu atmosferu, a naročito kada je reč o zdravim slatkišima u kojima mogu uživati svi. Božićni keksići koje smo mi spremali se prave od:

božićni keksići

  1. 150g sirovih Superior lešnika
  2. 2 x prepune supene kašike Arriba ili Criollo Superior kakao praha;
  3. 1 x supena kašika rogača u prahu;
  4. Pola kašičice vanile u prahu ili četvrtina kašičice ekstrakta vanile;
  5. 3 x pune kašike Superior kokosovog ulja (kada je mekano – između istopljenog i stvrdnutog). 
  6. 1 x kašičica praška za pecivo;
  7. 2 x supene kašike kokos šećera, a ako pravite za decu može i 3 do 4 kašike;
  8. Pola kašičice cimeta;
  9. Jedno jaje i jedno žumance – obavezno domaća ili organska jaja.

Ove sastojke u organskoj varijanti  možete kupiti u našoj prodavnici, kao i Just Organic prodavnici.

Otprilike, sa gornjim receptom, na petinu napravljenih keksića (to bi bilo oko 4 keksića sa slike), samo zbog lešnika uneli biste 30% dnevne potrebe kalijuma, 16% gvožđa, 43% magnezijuma, 28% kalcijuma, 53% fosfora, 143% bakra, 149% mangana i 52% selena.  

Organski lešnici sadrže zdrave omega 3 masne kiseline, visok procenat proteina, i izuzetno su bogata mineralima (7).

Lešnik minerale sadrži u njihovoj prirodnoj formi, onoj koju organizam ume da iskoristi, za razliku od sintetičkih minerala koje često proizvođači dodaju svojim nutritivno osiromašenim industrijskim keksima kako bi imali šta da stave na deklaraciju.

Neki od ovih minerala su u velikom deficitu u ljudskoj ishrani (kao npr. selen), a nekad ih je u ovoj količini teško uneti i sa punom činijom raznovrsnog povrća. Keks koji ćete spremiti na osnovu ovog recpeta, ne samo da je zdraviji od kupovnih, već predstavlja i zdravu užinu bogatu korisnim nutrijentima.

Just Superior kakao u ovom slučaju više daje na ukusu, jer je količina mala koja se stavi na ukupnu količinu keksića, ali svakako doprinosi svojim mineralima i flavanolima o čemu možete sve pročitati ovde.

Zašto domaći keks sa kokosom?

Kokos šećer je odlična zamena za običan šećer, ali to ne znači da ga ne treba koristiti u ograničenim količinama, jer je to i dalje šećer. Predstavlja bolju alternativu za običan šećer iz dva razloga:

  1. Organski je, i ne sadrži ostatke pesticida i svih štetnih stvari koje se koriste u proizvodnji običnog šećera.
  2. Nije procesiran na štetan način, pa u tragovima sadrži minerale i druge mikro komponente. Takođe, ima niži glikemijski indeks od običnog Šećera.

Kokosovo ulje je izuzetno zdrava hrana. Bogato je srednje lančanim masnim kiselinama kao što su laurinska, kaprinska i kaprilska, koje se direktno apsorbuju u organizam kao čist izvor energije, pritom ne opterećujući probavni sistem i unutrašnje organe.

Pored toga, poseduju antibakterijska, antimikrobna i antigljivična svojstva i doprinose zdravom imunom sistemu i smanjenju holesterola (8, 9, 10)

1. Izblendirajte cele lešnike u brašno.

2. Dodajte ostale sastojke, malo ih kašikom zamešajte, i izmiksajte dok se masa ne sjedini.

3. Čokoladno testo izvadite na čistu površinu, rukama napravite ploču od njega (oko 2 cm debelu) i napravite oblike kolačića kakve želite.

4. Kolačiće stavite na papir za pečenje (koji možete premazati kokosovim uljem ali ako su kolačići dovoljno masni nema potrebe) i

5. Stavite u rernu na 180 stepeni na oko 15 minuta.

Ukus keksića je bukvalno savršen i potpuno su hrskavi kada se lepo naprave. 

božićni keksići božićni keksići

božićni keksići

božićni keksići

 

 

 

 

https://www.healthline.com/nutrition/10-disturbing-reasons-why-sugar-is-bad (na linku u tekstu se nalaze naučne reference)

2 https://www.fda.gov/Food/IngredientsPackagingLabeling/FoodAdditivesIngredients/ucm449162.htm

3 Shanahan, C. (2017). Deep nutrition: Why your genes need traditional food. Flatiron Books.

4 Pollan, M. (2008). In defense of food: An eater’s manifesto. Penguin.

5 Pitchford, P. (2002). Healing with whole foods: Asian traditions and modern nutrition. North Atlantic Books.

6 Tuormaa, T. E. (1994). The adverse effects of food additives on health: a review of the literature with a special emphasis on childhood hyperactivity. Journal of Orthomolecular Medicine, 9, 225-225.

7 Xu, Y., & Hanna, M. A. (2011). Nutritional and anti‐nutritional compositions of defatted Nebraska hybrid hazelnut meal. International journal of food science & technology, 46(10), 2022-2029.

8 Athauda, L. K., Wickremasinghe, A. R., Kumarendran, B., & Kasturiratne, A. (2015). An ecological study for Sri Lanka about health effects of coconut.

9 Nevin, K. G., & Rajamohan, T. (2004). Beneficial effects of virgin coconut oil on lipid parameters and in vitro LDL oxidation. Clinical biochemistry, 37(9), 830-835.

10 Enig, M. G. (1996, April). Health and nutritional benefits from coconut oil: an important functional food for the 21st century. In AVOC Lauric Oils Symposium, Ho Chi Min City, Vietnam(Vol. 25).


Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su obeležena sa *


Scroll Up